Összhangban az európai klímarendelettel, a reformok a tervezettnél gyorsabban csökkentenék a szén-dioxid-kibocsátási engedélyek kínálatát a piacon, 2034-ig pedig fokozatosan megszüntetnék az ingyenes engedélyeket az iparágak számára, 2024-től kezdődően pedig fokozatosan bevonnák a hajózási ágazatot is a szén-dioxid-piacba.
A KÉPVISELŐK MEGSZAVAZTÁK, HOGY 2026-TÓL FOKOZATOSAN BEVEZETNÉK A MAGAS SZÉN-DIOXID-KIBOCSÁTÁSÚ TERMÉKEK IMPORTJÁRA KIVETETT ADÓT, AMELY AZ ACÉL, A CEMENT, AZ ALUMÍNIUM, A MŰTRÁGYA, A VILLAMOS ENERGIA ÉS A HIDROGÉN BEHOZATALÁT CÉLOZNÁ.
Az uniós szén-dioxid-kvóta (erről itt olvashatsz) árfolyama ma tonnánként 94 euró körül alakult, miután 2020 eleje óta csaknem megnégyszereződött az értéke. A kvóta árfolyama februárban érte el először a 100 eurót.
A törvényhozók egyetértettek abban is, hogy 2027-ben új uniós szén-dioxid-piacot kell indítani, amely a gépjárművekben és épületekben használt üzemanyagokból származó kibocsátásokra terjedne ki. Ezenfelül a képviselők elfogadták azt a megállapodást, amely 2026-ra, közel 87 milliárd euró értékben szociális klímaalap felállítását irányozza elő annak érdekében, hogy az éghajlatvédelmi átállás a társadalom minden tagjával szemben méltányos legyen, mérsékelve az energiaszegénység kockázatát – derül ki a Parlament közleményéből.
A reformokról az Európai Parlament és a tagállamok képviselői tavaly állapodtak meg. A hatálybalépéshez az uniós országok végső jóváhagyására van még szükség, amely a következő hetekben esedékes.
forrás:portfolio.hu